Küçük Şirk

Küçük şirke düşen insan İslam’dan çıkmadığı gibi, Tevhid’in aslına da zarar vermez. Ancak bu şirk, imanın ve Tevhid’in kemaline aykırıdır. Küçük şirk, büyük şirke yol açan vesiledir. Çünkü şirkin birçok türü vardır. Aşağıdaki şekilde bir sıralama yapmak mümkündür:

*Kavlî Şirk:
Dil ile olan şirktir. Allah’tan başkasına yemin etmek. “Allah ve senin sayende”, “Kadıların kadısı”gibi sözlerle yemin etmek ve bir insanı Allah’dan başkasının kulluğuna nisbet etmek. Abdunnebi, Abdulhüseyin vb. isimler de böyledir. Bu, Allah’tan gayrisini tazim (yüceltme)’dir.

 

* Fiilî Şirk:
Bu da, bir müslümanın, bir şeyi “uğursuzluk” sebebi kabul etmesidir. Mesela gördüğü veya duyduğu bir şeyi yahut da bazı hayvanları, kuşları veya günleri uğursuz saymak gibi. Hakeza, kahine gitmek ve onun dediklerini doğrulamak, çalınan malın ve çalan hırsızın tesbit edilmesi için cincilere gitmek gibi. Hakeza medyumlara, üfürükçü ve benzeri şarlatanlara gitmek de bunun gibidir.

* Kalbi Şirk:
Riya, şöhret sevgisi, bazı amelleriyle dünya ve dünyalığı arzu etmek gibi hususlar kalbî şirktir.

Riya dört türlüdür:
l- Amelde niyetin dünyalık olup Ahiret için olmamasıdır. Bu kimseye dünyada iken kendisine arzuladığı niyeti verilir. Ahiret’te ise hiç bir nasibi yoktur. Bu amel büyük şirktendir.
2- Amelde niyetinin Allah’ın rızası değil de insanların rızası olmasıdır. Bununla o kimse amelinin karşılığını Allah’tan değil de insanlardan bekler, Allah’ın vereceği akıbetten de çekinmez. Amel ve söz ile olan riyadandır. Bu, iman ehlinde olmadığı sürece küçük şirktir. Ama iman ehlinde olursa büyük şirktir.
3- Ameliyle mal elde etmeyi amaçlamak, mal için veya bir kadınla evlenmek için hacca gitmek, yahut da ganimet için cihada gitmek ve makam için İslam’ı öğrenmek bu tür şirktendir.
4- Ameli Allah için halis olduğu halde, bu amel makbul bir amel değildir. Çünkü Allahu Teala: “Ancak Allah ameli takva sahiplerinden kabul eder” buyurmaktadır.
Bu kimseye ameli asla bir hayır sağlamaz. Zira o küfür olan bir ameli işlemiş olup, amelden önce sahip olunması gereken temel niteliğini kaybetmiştir. Amellerin bozulmasının sebebi, işlenen amellerde imanın zıddı olan küfür ve şirkin bulunmasıdır.
Allah Rasûlü Sallallahü Aleyhi Vesellem’in getirdiği Sünnet’e uygun olmayan bir amelde “Tevhid” yoktur.
Bil ki ey müslüman kardeşim!… Küçük şirkin tüm türleri büyük şirke dönüşebilir. Bunun da sebebi, bu amellerle beraber kalben bunlara itikad etmek, Allah’dan başkasını yüceltmektir. Ve bu, büyük şirke dönüşür. Buna karşı yardım ve tevfik Allah’tandır.

* Şirk-i Hafi (gizli şirk):
İbn Abbas (Radıyallahu Anh) küçük şirki tefsir ederken şöyle demiştir: “Kişinin arkadaşına, Allah’ın ve senin sayende”, “Allah ve falan adam olmasaydı” gibi sözleri söylemesi gizli şirktir.”
Doğru olan şudur: Eğer “Önce Allah ve sonra da falan dilemeseydi”, “Allah’ın sayesinde, sonra da ‘ senin sayende” demesi daha uygundur. “Allah’a ve sana güveniyorum” demesi hatalıdır. Doğrusu “Önce Allah’a, sonra sana güveniyorum” demesidir. Çünkü bu cümledeki “ve” atıf edatı, Allah ile kul arasında bir denkliği sözkonusu yapar. Doğru olan önce Allah demek ve sonra ise ardından bunu söylemektir; çünkü “sonra” tertibi derece farkını ifade ediyor.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: